Fulla blanca – Joan i Marina Baixas

 

 

Investigant les propostes de Joan Baixas i rere la seva mirada externa, Fulla blanca és una recerca en el món de la poesia visual i l’animació que utilitza com a únic material escènic el paper blanc i totes les seves múltiples transformacions, emmirallant-se en el món vegetal com a referent.

El paper i la llavor seran el punt de partida de la recerca de tres intèrprets que aposten per un llenguatge subtil i poètic, convidant l’espectador a participar en un espai en què matèria, so i moviment esdevenen un paisatge d’històries des de dins i a partir de tots nosaltres.

“No és no res, ni tampoc, tant sols el blanc.
No és només un, són molts.
Una fulla blanca s’exposa a vosaltres.”

Presentació i col·loqui posterior amb Joan Baixas.

Diumenge 10.11.2019
18.00 hores – Auditori Can Roig i Torres
Santa Coloma de Gramenet

10€

Edat recomanada: A partir de 12 anys

 

 

Fulla Blanca

Direcció: Joan Baixas, Marina Baixas i Júlia Mata
Moviment i animació: Marina Baixas i Nora Baylach
Música: Júlia Mata
Espai escènic: Marina Baixas i Júlia Mata
Tècnica: Sara Jansen
Agraïments: Molí paperer Ca l’Oliver de Sant Quintí de Mediona

 

Sobre els artistes:

Joan Baixas
Barcelona, 1946

El 1964 fundà la companyia El vaixell blanc i el 1967 el Teatre de la Claca per al qual escriví, dirigí i interpretà quinze espectacles realitzats en col·laboració amb pintors (Mori el Merma, amb Joan Miró, Peixos abissals, amb A. Saura, Laberint, amb Roberto-S. Matta, i altres amb Viladecans, Mariscal, etc). La companyia viatjà per tot el món (Centre Pompidou, Sydney Opera House, etc) amb la proposta de “teatre visual” com a confluència entre les arts plàstiques i escèniques. Clausurat el Teatre de la Claca (1988), s’ha dedicat a la investigació pictòrica i teatral. Ha col·laborat també en la direcció artística d’espectacles de companyies com Els Joglars, Circus Oz o Albert Pla. Entre els seus espectacles posteriors hi ha Adiós siglo XX (2000), Terra Prenyada (2000), La música pintada (2002), Elogi a la pintura (2003), Kadaver Exqüissit (2003), Mapamun.Dos (2003), Suite Aurora (2003), Dopamina Suite (2004) i Fantotems (2004). El 1989 fou nomenat professor de l’Institut del Teatre de Barcelona (1989). Ha estat també director artístic del Festival Internacional de Teatre Visual i de Titelles de Barcelona i és membre del Centre Internationale de la Recherche des Arts de la Marionnette. L’any 2017 rebé el premi FAD d’honor a la trajectòria.

 

Marina Baixas
Animació d’objectes i espai escultòric.
Barcelona 1994

Direcció artística i tècnica, responsable d’imatge audiovisual, actriu i animadora de la companyia Joan Baixas i la nova companyia de La Claca.
Formada en Tècniques Escultòriques a l’escola massana, en Belles arts a la Facultat de Barcelona i de la mà de Joan Baixas en la seva trajectòria laboral. Des dels 16 anys acompanya a Joan Baixas en les seves creacions i gires arreu del món. Treballant en espectacles com Terra Prenyada gira mundial 2009-2011, Música Pintada producció Caixafòrum 2012, Daurrodó Producció TNC 2015, Oh lala la Marionnette IF Barcelona 2015, Paradox Parade Biennal de La Habana 2019… Comissària en l’exposició l’Enemic és al Sofà, curadora del llibre Desordre General i titellaire a l’espectacle Baboia!.

 

Júlia Mata
Creadora d’espais escultòrics i sonors
Barcelona, 1989

Graduada en Disseny, formada en Arts Aplicades a l’Escultura a l’Escola Massana i actualment formant-se en estudis musicals al Taller de Músics de Barcelona, on es troba en procés d’introducció a la interacció del món musical i performàtic.
Ha treballat en la creació d’escenografies i dissenys d’espais. El seu treball es basa en dues línies d’experimentació: la musical i l’escultòrica. A partir de processos d’improvisació i d’experimentació crea les seves composicions escultòriques i musicals buscant moments de trobada entre aquestes dues disciplines.

 

Nora Baylach
Ballarina, creadora i fotògrafa en arts escèniques
Granollers, 1994

Formada a Barcelona en dansa contemporània a Àrea, espai de dansa i creació. Al finalitzar els estudis, s’instal·la en joves companyies i participa en diferents projectes coreogràfics a l’Institut del Teatre. Des de 2016, encara encàrrecs de petites produccions, desenvolupant Madre al Teatre Auditori de Granollers, T-shirt, T-shit, Texit inaugurant el nou Centre d’Arts en Moviment de Roca Umbert, fàbrica de les arts i Òxid, part escènica de l’obra pòstuma de Manel Batlle, Transformador del temps.
Actualment combina la docència, la creació i treballa amb diferents companyies i artistes independents, com Cia. La Taimada, Roser López Espinosa. Ha format part de la Producció Nacional de Dansa, projecte pioner en visibilitzar, compartir i apropar a nous públics la dansa contemporània, coreografiat per Roser López Espinosa i Thomas Noone, realitzant gires per diferents ciutats catalanes.