La matèria del so i les seves ombres
Hem començat forts, sense fer cap mena de concessions, radicalment, amb ganes de transgredir els apriorismes i els tòpics. Ahir, el trio Daqian (França-Catalunya), juntament amb els ombristes de Besllum (Mallorca), van escenificar l’obra musical Oort Cloud, del compositor danès Jexper Holmen, i ho van fer donant cos a la música i prescindint de gairebé totes les convencions teatrals: l’argument, el drama i, en definitiva, de tot allò que que respon a les expectatives més convencionals. Van ser estrictament fidels a la partitura ambientalista del danès amb l’únic recurs de la sinestèsia i la hipèrbole. Una poesia escènica completada amb una improvisació electrònica d’Octavi Rumbau amb efecte de mirall acústic.
Fanny (Daqian): Per a mi, Oort Cloud, tal com l’hem representat amb Besllum, és un viatge al cor del so. A la seva vida interna. I al mateix temps crec que hem generat una ambigüitat, perquè per interpretar una partitura sobre el núvol còsmic que envolta el sistema solar hem anat a fixar-nos en les partícules de llum. Tinc la sensació d’estar entre el gran i el petit, d’haver fet una obra d’una extrema complexitat i una simplicitat també extrema, tot alhora. Gràcies als Besllum, hem descobert el cantó lluminós de l’obra, hem tornat concret el so. La vibració que transmet el so s’ha convertit en acció, en matèria concreta feta de partícules de llum.
Jean-Etienne (Daqian): Nosaltres i Besllum tenim, cadascun pel seu compte, dos universos molt forts, que són el sonor i el visual. Sovint aquests dos camps de creació són irreconciliables, però amb aquesta versió d’Oort Cloud crec que han entrexocat, i el contrast genera una màgia. Diria que, amb la barreja d’aquests dos pilars de l’obra, s’ha creat un camp tot nou. Per la meva banda, estic encantat d’haver treballat amb ells.
Vicent (Daqian): Una idea molt nítida per a mi és que llum i so són vibracions, ones. Però la llum és una ona que es pot comportar com un cos, i per tant genera una dualitat. La llum també és un feix de partícules que tenen massa, però com que té aquest caràcter dual, la relació o el paral·lelisme que estableix amb el so és molt interessant. La partitura de Holmen és una partitura sense esdeveniments, és una música totalment ambiental —entenguem-nos, no ambiental en el sentit de música moble—, però sí que hi ha una expansió, que es correspon amb la de la llum, que segons la teoria de la relativitat té relació amb l’expansió del temps. La música és com un pulmó, i això s’ha vist en les projeccions de Besllum. Ha estat molt enriquidor treballar amb ells.
Joana (Besllum): Per la nostra banda, tenint en compte la música, hem fet una recerca d’elements que ens permetessin crear un ambient planetari i al mateix temps de vida. Amb les ombres, el que hem fet ha estat buscar l’evolució de l’univers a la recreació dels líquids corporals, el funcionament dels òrgans, el teixit nerviós, els corrents sanguinis, la fotosíntesi. Anem de l’astronomia a l’interior de les cèl·lules. Del tot, a l’u, i de l’u, al tot, perquè, de vegades, d’un sol punt de llum en surten milers.
Pau (Besllum): Aquest treball ha estat una oportunitat per evolucionar en la nostra feina. Ha estat un repte per l’envergadura de la composició sonora, i això ens ha permès experimentar amb prismes i màscares de llum situades entre l’emissor del raig i l’òptica. Fins a Oort Cloud només havíem jugat amb la llum, mentre que ara hem començat a transformar aquesta llum, alterant-ne el pas amb filtres. Això és nou per a nosaltres. D’altra banda, hi ha la qüestió del treball artesanal. La cosa analògica sempre és complicada, perquè tot el que fem comporta una manipulació que s’ha d’estudiar cas per cas: prismes, arrels, objectes, filtres… Per a nosaltres ha estat un laboratori.
Octavi: Jo el que he fet al final ha estat una relectura de la peça de Jexper Holmen, però cap enrere. He utilitzat el material sonor del concert per fer-ne un resum fragmentari del final fins al principi. Al mateix temps, progressivament, he fet aparèixer una obra meva del 2014, de manera que es combinessin. Es tracta d’una obra de música electrònica, totalment sintètica, que contrasta molt amb el caràcter de la peça instrumental de Holmen. Però jo crec que sonorament casen molt bé.
El treball conjunt de Besllum, Daqian i Octavi Rumbau per a Oort Cloud ha estat concebut i coordinat per Jordi Alomar.