David Espinosa: Bwana Devil 3
Les instal·lacions i les obres de David Espinosa, amb el seu barroquisme contemporani, abasten un vastíssim territori de gèneres escènics. Des del dia en què va decidir relegar el seu propi cos a un paper secundari i substituir tota l’escena —un plató amb exteriors i espai per a tres-cents actors— per una maqueta a escala, ha seguit una evolució expansiva i coherent que el porta, en l’actualitat, a les portes del cinema en 3D. I això, sense deixar de fer teatre d’ombres i d’objectes, sense abandonar el camí de la instal·lació museística iniciat l’any passat i estrenat també en el marc d’IF Barcelona, amb la instal·lació performativa La triste figura.
Però, al mateix temps, si aquella escenificació del Quixot era la culminació de la Trilogía del monigote, ara s’obre el que ell anomena el Tríptic, un recorregut en tres espectacles pel gènere cinematogràfic, la dansa i l’òpera. El seu treball en la residència 2016 és, per tant, el primer lliurament d’una sèrie de muntatges després del punt d’inflexió que va representar el muntatge de l’any passat. I ho va ser perquè La triste figura era el primer dels seus espectacles amb objectes en què ell no hi intervenia en cap moment, sinó que era l’espectador qui donava moviment a les figures i determinava la durada de la representació. Aprofitant aquella disposició escènica, ara Bwana Devil vol aprofundir en el teatre d’ombres manipulat pels mateixos espectadors, treballant amb la mateixa disposició escènica: una instal·lació performativa, carregada de figures al·legòriques del cinema i, concretament, d’una de les primeres pel·lícules en 3D, de la qual pren el títol aquest muntatge.
Quant a la imatgeria, Espinosa continuarà posant en escena els ninots i joguines amb les quals estableix correspondències amb la història de referència (la de la pel·lícula Bwana Devil, en aquest cas) i amb el gènere artístic (el cinema). Un univers carregat i significatiu al qual s’hi suma la visió de les ombres en tres dimensions, una troballa del joc entre la llum, l’espai i la projecció que ja havia explorat anteriorment. És, possiblement, la primera vegada que es fa teatre d’ombres en 3D.
L’estada a Arts Santa Mònica aquest mes de novembre servirà per provar la instal·lació, buscar-hi noves potencialitats i possibles jocs encara ocults que enriqueixin l’evolució cap al desplegament complet d’aquest nou Tríptic.
Projecte en residència a IF Barcelona
Obert al públic del 17 al 27 de novembre de 2016
En horari d’obertura del centre
Arts Santa Mònica – Espai Balcó
Entrada lliure
Visites guiades amb els artistes:
17.11.2016 – 20.00 h (inauguració)
18.11.2016 – 18.00 i 19.30 h
19.11.2016 – 13.00, 17.30 i 19.00 h
20.11.2016 – 13.00 h
Més informació i vídeos sobre Bwana Devil 3 aquí
David Espinosa (Elx, 1976). Llicenciat en interpretació textual per la ESAD de València, treballa com a intèrpret a espectacles de teatre i dansa d’Àlex Rigola, Sergi Faustino, Mal Pelo i Osmosis Cie, entre d’altres. L’any 2006 forma, juntament amb África Navarro, l’associació El Local Espacio de Creación, amb la qual han creat els espectacles Much Ado about Nothing (2014), Mi Gran Obra (2012), Desconcierto nº 1 para teclado y fracasado (2011), La Procesadora (2010), entre altres. Aquests treballs s’han presentat a festivals com NET de Moscou, FIT Festival Lugano, Biennal de Venècia, Escena Contemporánea de Madrid, TNT de Terrassa, Casa Encendida de Madrid, MimeLondon, Tate Modern, etc.