El cos humà i la figura – IF Barcelona 2018

09/11/2018 | Jordi Alomar | Enllaçhttp://ifbarcelona.cat/if2018/ |

Festival IF Barcelona
III Biennal de teatre visual i de figures
Del 9 al 24 de novembre de 2018

Descarrega’t la programació

Després de quatre anys de treballar intensament en l’exploració i la difusió de totes les formes del teatre de titelles, IF Barcelona enceta un nou cicle. Entre aquest any i el vinent, totes les accions projectades pel festival s’encaminen a produir directament cinc processos de creació que enguany tindrem en residència, i a proporcionar un entorn de reflexió crítica i de recerca que permeti al teatre de figures obrir vies per desplegar encara més les seves potencialitats. Convençuts que aquest llenguatge teatral té tots els ingredients per crear tendència en les propostes escèniques del futur, apostem per descobrir les seves formes no ja més clàssiques, sinó les més essencials.

Si en el període 2016-2017 ens vam dedicar al teatre d’objectes —probablement la més avantguardista de totes les disciplines titellaires—, en el bienni actual, 2018-2019, volem anar a l’arrel: al moment en què el cos humà esdevé un símbol i, per tant, presentat en directe o a través d’un model figuratiu, espectacle.

Ara, doncs, a l’inici del nou cicle biennal d’IF Barcelona, presentem les companyies, obres i línies de treball que configuren el període de creació i acompanyament. Centrant-nos en el cos humà i la seva representació figurativa, el seu doble, la seva imatge escènica i simbòlica, despleguem, com hem fet des del 2015, els tres àmbits d’actuació del festival:

1. Creació

Amb el suport a cinc artistes en residència: Pep Aymerich, Andrea Cruz, Carine Gualdaroni, Pietro Marullo i Minako Seki.

2. Recerca i desenvolupament

Es localitza principalment a l’Institut del Teatre de Barcelona, que així mateix coorganitza amb IF les accions d’aquest àmbit d’actuació. Com en ocasions anteriors, s’ofereix un curs per a professors i investigadors del mateix Institut del Teatre, i per a professionals de les arts escèniques. En aquesta ocasió, el curs Ensenya’m una història, que imparteix l’artista russa Anna Ivanova Bashniskaia, se centra en l’adaptació en llenguatge visual i escènic de la narració.

El simposi internacional que es convoca cada dos anys a l’empara de les activitats d’IF Barcelona enguany porta el títol Figura i cos. En consonància amb les propostes de creació, s’ha projectat un programa de ponències, panells de comunicacions acadèmiques, taules rodones i mostres d’artistes de diverses disciplines, sempre relacionat amb el cos humà i les múltiples formes en què es manifesta a escena com a centre —o síntesi— del drama. De l’exhibició de l’anatomia com a espectacle als muntatges de companyies com Zero en Conducta, Eudald Ferré, Joëlle Noguès o Constanza Brncic, el simposi IF Barcelona 2018 posa sobre la taula les complexitats d’un material escènic tan proper i alhora tan misteriós com el el cos. Els participants provenen d’àmbits acadèmics i creatius com la medicina, la museografia, la dansa i el teatre de titelles.

3. Exhibició

Com pertoca als anys en què el pes de les accions programades recau en les residències i la recerca acadèmica, l’exhibició d’espectacles es vincula a les feines de laboratori d’investigació escènica. Es podrà veure una presentació videogràfica del treball de les companyies acollides dins el cicle d’IF 2018-19 a Arts Santa Mònica i a L’Estruch – Fàbrica de Creació de les Arts en Viu de Sabadell. A l’Institut del Teatre també s’hi presentaran processos de creació d’alumnes del centre.
Complementen la programació l’estrena de We Wood de Federica Porello-Les chasseurs cueilleurs a la Sala Hiroshima, projecte en residència a IF Barcelona 2016-2017 i en el marc de la col·laboració habitual amb el Festival Lluèrnia d’Olot, Lumimic, peça produïda per IF Barcelona 2017.