If Barcelona 2018
Programació

Figura i cos. Simposi IF Barcelona

Figura i Cos. 
El cos com a objecte escènic
i les dramatúrgies del cos figurat

15 i 16 de novembre
Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona

Descarrega’t el programa complet del simposi aquí
Inscriu-te aquí

Presentació i àmbits temàtics

El simposi internacional que es convoca cada dos anys a l’empara de les activitats d’IF Barcelona enguany porta el títol Figura i cos. En consonància amb les propostes de creació, s’ha projectat un programa de ponències, panells de comunicacions acadèmiques, taules rodones i exhibicions d’artistes de diverses disciplines, sempre relacionat amb el cos humà i les múltiples formes en què es manifesta a escena com a centre —o síntesi— del drama.

1. El cos com a objecte escènic

Des de l’inici del que s’ha anomenat la modernitat, s’ha produït un esqueixament entre fons i forma que ha empès l’evolució de l’art en mil direccions dispars. La distinció saussuriana entre significat i significant, que permeté d’estudiar el signe lingüístic com a element independent del seu contingut, es manifestà paral·lelament en l’àmbit escènic en un creixent interès per “objectualitzar” l’actor. Teoria i pràctica dels més diversos contextos comunicatius han begut del mateix corrent de pensament que emanava de les ciències empíriques i els seus descobriments; la biologia, la física, la química, la medicina han construït significats cada cop més complexos en relació amb el cos. De la pantomima a Edward Gordon Craig, d’Oskar Schlemmer a Tadeusz Kantor, de l’impacte d’Auschwitz fins a propostes com les de Gisèle Vienne o Marcel·lí Antúnez, el cos de l’actor ha tendit a convertir-se o ha estat directament substituït en escena no pas per allò que representa sinó per allò que és en essència: una màscara, un titella, una carcassa, un mer contenidor de contingut voluble, eteri. És aquí on les propostes de la modernitat occidental es trobaren amb el teatre arcaic, els rituals, les pròpies tradicions barroques i la pervivència, a la perifèria del món industrial, d’un univers simbòlic i performatiu titllat d’exòtic. Exòtic, salvatge, grotesc o ambigu, el cos humà es presenta davant nostre com una figuració de la nostra pròpia manera de veure —i potser entendre— el món.

2. Dramatúrgies de la figura

Si l’any 2015 iniciàvem IF Barcelona posant l’accent en el que vam anomenar les Figures del desdoblament com a manera de representar l’alteritat i el 2016 ens fixàvem en les possibilitats dramatúrgiques de l’objecte presentat com a tal —com a cosa, més enllà de la seva utilitat, o com a operador simbòlic—, enguany volem incidir en l’estudi de la representació figurativa. El Figurentheater, com a modalitat escènica que no deixa de desenvolupar un itinerari propi cada cop més variat i especialitzat al mateix temps, obre preguntes que cal abordar des de l’òptica de diversos coneixements acadèmics. Es tracta d’un viatge de tornada de l’abstracció a allò concret de l’objecte simbòlic: la corporeïtat, la carnalitat i la forma que explícitament mostren que el tema de la representació és l’humà. ¿Aquesta figura, retornada del món de l’objecte, pot operar una escriptura escènica capaç d’explicar allò que en paraules és gairebé inexplicable? Pot fer-ho, de manera eficaç, en el món tecnològic i virtual del segle XXI? I com? Per encetar les línies de reflexió que ens poden obrir aquestes i altres preguntes, durant el simposi s’exposaran els resultats de la recerca de diverses artistes i investigadores, i així mateix es presentaran alguns dels treballs en curs que IF Barcelona té en residència durant el bienni 2018-2019.

PROGRAMA
Dijous 15.11.18
Auditori

09.15h – 09.45h Recollida d’acreditacions i inscripció

09.45h – 10.00h Benvinguda a càrrec de Magda Puyo, directora general de l’Institut del Teatre, Jordi Alomar i Toni Rumbau, organitzadors d’IF Barcelona.

10.00h Cuerpo humano, figuras de cera: la exhibición de la anatomía en la Barcelona contemporánea. Ponència d’Alfons Zarzoso, Director i conservador del Museu d’Història de la Medicina de Catalunya. Presentació del ponent a càrrec d’Antoni Rumbau.

11.00h Figuras de figuras. Precesiones y metamorfosis de una dramaturgia de la imagen. Ponència de Roberto Fratini, Professor de Teoria de la Dansa al Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre, dramaturg i teòric de l’art. Presentació del ponent a càrrec d’Antoni Rumbau

12.00h – 12.30h Pausa

12.30h Comunicacions. Modera: Valerio Zanardi (Universitat de Barcelona).Jordi Alomar (Universitat de Barcelona; IF Barcelona): De les relíquies i les efígies a les fantasmagories digitals: paradigmes del cos com a objecte escènic

Martina Tosticarelli (Universitat Autònoma de Barcelona): El regreso de la figura. Sobre la restauración de la presencia más allá de la representación

13.30h -15.30h Pausa – Dinar

Sessions de tarda. Experiències:

15.30h Petites descobertes al voltant del titella i l’actor. Lluís Graells, director teatral i professor de l’Institut del Teatre. Director de Cos, Festival de Moviment i Teatre Gestual de Reus. Eudald Ferré, titellaire, constructor i director de Guant, Festival Internacional de Teatre de Titelles de l’Alt Camp.

16.30h Encontre amb Anna Ivanova Brashniskaia, actriu, dramaturga i investigadora del departament d’Estudis Teatrals de l’Acadèmia d’Arts Escèniques de Sant Petersburg. Presenta: Cesc Martínez

18.00h Taula d’experències, amb Andrea Cruz, Carmen Gómez, Txalo Toloza i Companyia Zero en Conducta. Modera: Fèlix Pons (Escola Massana)

20.00h Mostres de processos de creació d’alumnes de l’Institut del Teatre. Col·loqui posterior moderat per Cesc Martínez.
Taller de teatre visual de l’Institut del Teatre, dir. Joan Cusó  Espai MAE.
Guillem Jiménez: Duquela. Sala Scanner.
Silvia Batet: Pas de Carla, Iris, Raquel y Goretti  Sala Scanner.
Barbara Cappi: Si te escuchara cuando te escucho, construiríamos un techo. Aula P4S5.

Divendres 16.11.18
Auditori
10.15h Moving Objects. ¿Qué mueve a quien? ¿Quién mueve a qué? Constanza Brncic Monsegur, coreògrafa, ballarina i professora del Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre. Presenta: Jordi Alomar

11.15h  Conferència final: Ni sujet, ni objet, les marionnettes appartiennent à un territoire de l’indéterminé. Joëlle Noguès, titellaire, professora de la Université Toulouse – Jean Jaurès, codirectora d’Odradek, Pôle de création et développement pour les arts de la marionnette. Presenta: Alfred Casas

12.15h Pausa

12.45h Mostra del laboratori de Composició III a càrrec d’alumnes del Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre, dir. Constanza Brncic. Col·loqui final moderat per Alfred Casas. Sala Scanner.

INFORMACIONS PRÀCTIQUES
INSCRIPCIÓ
15 €: Estudiants, aturats, socis UNIMA, jubilats, Institut del Teatre, CSD, Socis revista Putxinel·li
20 €: Inscripció general

El pagament de la inscripció, juntament amb l’assistència acreditada al simposi, dóna dret a l’obtenció d’un certificat d’assistència.L’accés al simposi és lliure i gratuït per a qui no desitgi certificat d’assistència.
Per inscriure’s com assistent al simposi cal emplenar el següent formulari en línia:

https://goo.gl/forms/e3LGHQJh8BjBernA3

També s’ha de fer l’ingrés corresponent als següent compte corrent un cop emplenat el formulari:
Caixa Bank – ES84 2100 0965 5002 0021 3692
La inscripció pot fer-se efectiva directament en el moment d’accés al simposi, pagant-se en efectiu a la taula de registre.

IDIOMES
Les llengües vehiculars del simposi són el català, el castellà, el francès i l’anglès. Cada ponent i participant és lliure de triar la llengua de presentació. Preguem es respecti la llengua anunciada i triada.

SPEED MEETING
Està prevista la realització d’un speed meeting sectorial entre assistents, participants i interessats el divendres 16  de novembre de 15 a 17 hores. Més informació i inscripcions al taulell d’entrada. Activitat gratuïta.

Contacte:
info@ifbarcelona.cat
Més informació a www.ifbarcelona.cat i a www.institutdelteatre.cat