CONVERSA – TECNOLOGIES SOMÀTIQUES, amb Javier Martín
Activitat teòrica que complementa les metodologies pràctiques desenvolupades al Graner, Fàbrica de Creació, i que comparteix els eixos principals de la recerca metodològica de Javier Martín, artista resident al Graner 2025. Aquesta activitat tanca una fase dins d’aquesta recerca teòrica i pràctica que ha portat l’artista, al llarg de l’any, a col·laborar amb diverses institucions, festivals i agents culturals i socials del territori català, amb una atenció especial a la ciutat de Barcelona.
En el marc d’aquest recorregut, aquest novembre ha dut a terme sessions de transmissió i treball teòric-pràctic amb estudiants de la BAU, així com amb terapeutes i treballadores dels Hospitals de Dia de Tarragona i Reus, per aprofundir en la seva recerca sobre tecnologies somàtiques en diferents cossos i contextos.
Ballar a través de tecnologies somàtiques diverses —sovint minoritzades o subalternes— obre la porta a preguntes essencials sobre l’estar dels cossos avui. Quina saviesa amaguen els seus gestos? Quines meditacions ens ofereixen? Quines presències construeixen?
No es tracta d’estudiar en profunditat les diferents tradicions epistemològiques ni d’establir jerarquies entre elles, sinó de reconèixer-ne la diversitat i fer conviure els sabers que cada episteme transmet a través de la sensibilitat cinestèsica. D’aquesta manera, s’obren camins alternatius per sentir-nos, reconèixer-nos i relacionar-nos.
En aquest context, la tecnologia esdevé una eina per elaborar i entendre l’animal que som.
Javier Martín combina la creació coreogràfica i performativa amb l’escriptura, els laboratoris i les conferències. Des d’una mirada crítica i epistemològica, investiga les arts del moviment i activa una somateca: un arxiu corporal i imaginari de sabers cinètics diversos.
Compon textures de moviment, matèria vibrant que li permet intervenir en els processos de subjectivació i fer-los conscients. Li interessa comprendre com la inèrcia s’acumula en els nostres cossos. Defensa que la dansa, com a tecnologia de la consciència, és una manera de pensar —i de viure— l’animal que som.
Des dels seus inicis, ha creat i presentat més de trenta peces, entre les quals Beltenebros (2025), El punto impropio A/S/V(2023), Figuras del umbral (2021), Teorema (2020), SOMA (2019) o Método negro (2018). Ha presentat el seu treball a Espanya, França, Portugal, Rússia, Ucraïna, Mèxic, Uruguai, Guatemala, Colòmbia i Tailàndia. Les seves coreografies han comptat amb el suport de diverses institucions i centres culturals, tant públics com privats.
Foto: Javier Martín
Gratuït | Fins a completar l’aforament