Federica Porello: We Wood
Dels cinc projectes que formen el panell d’IF Barcelona 2016, We Wood no té pròpiament un espai de residència, sinó que es presenta com un treball en procés vinculat al camp de la recerca del teatre d’objectes. Federica Porello (ballarina i coreògrafa), Xavi Moreno (actor, ballarí) i Marine Broise (ballarina i circaire) fa temps que desenvolupen la idea de trobar punts de diàleg entre cossos i objectes en un mateix espai a través del moviment, però és més recentment, en els últims dos o tres anys, en què s’han centrat en els elements físics que poguessin donar forma, d’una manera més específica, a tota la recerca anterior.
Per arribar a l’obra que estan construint en aquest moment, van fer dos processos de selecció: un per escollir les eines físiques que els convenien i un altre per triar els objectes que portaran a escena. Per a les eines físiques, el que els interessava era posar el focus en un elements bàsics del moviment, com el to muscular, les articulacions, la dinàmica dels membres i la velocitat, entre altres, i per a l’objecte també buscaven treballar amb alguna cosa que no representés res, que no desviés l’atenció cap a allò que és sinó que, a la primera mirada, el que es fes evident fos, de nou, les seves propietats físiques: color, textura, geometria… En aquest terreny, articulen la seva gramàtica entre gest i objecte.
En efecte, els primers passos de la companyia van ser crear una espècie del que anomenen un “vocabulari bàsic”, una espècie de corpus de moviments que permet fer ballar els objectes de manera abstracta. Així mateix, el cos dels ballarins ha assumit part de la força i la presència de l’objecte, amb la qual cosa cerquen una qualitat concreta del gest. Perquè és a través del gest dels actors/ballarins/manipuladors que la cosa inert esdevé una figura animada o bé un paisatge sencer. Les possibilitats de combinació dels objectes a partir d’aquesta dialèctica són múltiples: la composició dóna formes com les d’una taula, un vaixell o un marc, i encara que en el muntatge miren de treure profit del caràcter figuratiu d’algunes formes, l’important per a ells és la capacitat de transformar-se. Concretament, els marcs interessen molt la companyia perquè creen un espai buit, un lloc on el cos pot entrar i que pot canviar la forma del cos.
Per a ells, formar part del cartell d’IF Barcelona 2016 significa poder compartir amb altres artistes i amb un públic heterogeni el seu vocabulari bàsic i els fonaments de la creació.
Projecte en residència a IF Barcelona
Obert al públic del 17 al 27 de novembre de 2016
En horari d’obertura del centre
Arts Santa Mònica – Espai Balcó
Entrada lliure
Visites guiades amb els artistes:
17.11.2016 – 20.00 h (inauguració)
18.11.2016 – 18.00 i 19.30 h
19.11.2016 – 13.00, 17.30 i 19.00 h
Més informació i vídeos sobre We Wood aquí
Federica Porello (Gènova, Itàlia, 1981). Ballarina i coreògrafa formada a P.A.R.T.S., Brusel·les. Durant la seva etapa formativa va col·laborar amb el saxofonista Ilan Manouach, creant el duo de dansa i música improvisada Statues. Ha treballat amb coreògrafs com Marlene Monteiro Freitas (Larvar, 2006), l’artista vistual Kathrine Dolven (Ahead, 2007), la companyia de teatre Tg Stan (The Tangible, 2010) i la coreògrafa Ariadna Estalella (Condició per a (x) cossos, 2011), així com amb la companyia de titelles Adonk! (Commune Présence, 2012) i la companyia de teatre d’ombres Le Théâtre de Nuit (Le Cantique des oiseaux, 2015).
Des de 2009 treballa pel coreògraf Albert Quesada (Solos Bach & Gould, 2010; Slow Sports, 2012; Wagner & Ligeti, 2014; Slow Sports Kids, 2015). El 2013 s’incorpora a la companyia Mal Pelo (La esperanza de vida de una liebre, 2013; Istanbul, 2016; Bach, 2016).
Les seves obres inclouen Niets Verliets lets (2006), creada amb l’ajut de Mathias deKoning, i Teaching Set and Reset/Reset (2010), un documental sobre l’ensenyament d’una de les peces més importants de Trisha Brown, Set and Reset, pels estudiants de l’escola P.A.R.T.S.
Actualment treballa amb Xavi Moreno i Marine Broise per la creació de We Wood, amb el suport d’IF Barcelona, CC Guinardó, Antic Teatre, La Caldera, La Visiva i Teatre Zona Nord a Barcelona, així com Probedones d’Aibaigt (Saint Laurent de Cerdans) i La Page d’Aventure (Arles sur Tech), França.
+ Info: https://federicaporello.wordpress.com